Historie

Historie studia PROJECT-RECORD se začíná psát na přelomu roku 2009/2010 kdy se jisté uskupení muzikantů kteří si říkali PROJECT rozhodlo vydat cestou vlastní tvorby. Tehdy jsem koupil (protože prakticky ve zkušebně, až na dvě PA bedny který byly použitý snad i pro ozvučení Gottwaldových projevů, nebylo skoro nic) malej mixážní pult od všeuměla BEHRINGERA -mělo to čtyři mikrofonní vstupy, čtyři vstupy stereofonní a nádherně poblikávající VU-metr. Tato laciná krása mě tehdy uchvátila (samozřejmě jsem jezdil po různých zvučeních kde toho zařízení bylo podstatně víc, toto ale bylo nicméně moje:-).

Což tedy zkusit něco nahrát, tak se to píchlo do linkovýho vstupu klasický zvukovky a zkoušelo se nahrávat. Přirozeně však tento čistě spotřební hardware jako je integrovaná zvukovka notebooku není zrovna k tomuto účelu určená, lze se díky značné latenci při dohrávání stop dodnes pobavit nad klavírovou linkou, za kterou s odstupem cca půl taktu pokulhává basa. Tehdy mě zachvátila touha, v záznamu hudby se někam posunout, tedy přišla první větší investice v podobě A/D převodníku M-AUDIO FireWire 1814, s počítačem komunikujícím prostřednictvím FireWire rozhraní, s celkovou latencí pod 5ms a osmivstupýho mixážního pultu opět značky BEHRINGER tentokrát však s osmi vstupy mikrofonními, přičemž každá šavle měla svůj DIRECT-OUT výstup -tedy nakrásno mikrofonním vstupem šup dovnitř, zpracovat a nejrychlejší cestou ven k linkovým vstupům M-AUDIA. K tomu se dokoupila základní sada mikrofonů pro nazvučení bicích nástrojů od LD a dva kondenzátory téhož výrobce. Postupem času přibyly dva dynamický procesory a sluchátkový zesilovač - do té doby probíhalo dotáčení vokálů při hlasitým monitoringu (dá se říct, že byl kolikrát ve vokálních stopách slyšet víc ten podklad jak ten zpěvák). Toto všechno se dělo do té doby nad hospodou v baráku na příbramským hřišti. Na začátku roku 2011 jsme se však po nutných stavebních úpravách nakvartýrovali konečně do novýho, to jest do bývalý palírny ve Zbraslavi (slovo palírna zdůrazňuji některým zájemcům kteří přijdou nahrávat několikrát hned poté, co se optají na ten smrad v jedný malý mezimístnosti). 

Konečně byl k dispozici prostor kde nahrávací a režijní místnost je akusticky oddělená a dle možností akusticky přizpůsobená. Postupně se zakoupil klasickej stacionární počítač (do tý doby se jelo na notebook), vybavení se rozšířilo o ADAT převodník (díky tomu lze pořizovat záznam do šestnácti stop v reálu), "přikůpili" jsme nějaký ty mikrofony (SHURE SM57, AKG D112, MXL 770 a nevím co ještě) a samozřejmě větší mix -jak jinak než z produkce BEHRINGERA, tentokrát jde však o profesionálnější typ MX8000 -je sice starej, ale funkční. Nějaká ta investice padla i na monitoring a to v podobě zakoupení aktivních near-field monitorů YAMAHA HS80M. V roce 2011 využili poprvé toto studio jiný kapely nežli PROJECT, jejich snahu tu budu po domluvě rád prezentovat. Jako sondu do průběhu vývoje studia jsem vytvořil část "MEDIA" kde jsou chronologicky seřazena videa zachycující kvalitu záznamu v průběhu času (aby bylo jasno, že nic nejde jen tak od začátku samo), nic z toho není dodatečně upravovaný, prostě jak to vylezlo tak to tam je :-). A kam se budeme ubírat dál? vedle rozšiřování po technický stránce nesmíme zapomenout na důležitý slova tak, jak je vyslovil tuším že Lenin: Se učit, se učit, se učit.....

 

                                                                                                                                                                            12.10.2011 Ondrash Blažek